Om
den langsomme kunsten å fange tiden med garn....
(ENGLISH)
De
enkle, innholdsmettede øyeblikkene mellom fortid og fremtid. -
som plutselig og uventet er mer virkelige, mer viktige, mer
verdifulle fordi de er så intenst nå.
Tilstander
uten minner, uten forventninger, men med fornemmelsen av en ukjent
dimensjon, løsrevet fra vårt lineære tidsbegrep.
Noen
sekunder, et par timer, - det varierer. Jeg trår varligere, - er
lydhør for øyeblikkets innhold, forsøker å fange øyeblikkets
energi. Lagrer den i kroppen som en sanseerfaring, - tegner, -
noterer. Lar det modne.
Senere, når jeg tegner og maler utkastet til teppet i full
størrelse, bringes andre ting inn i prosessen; -
funderinger, -
undringer; - tro, håp og kjærlighet er med på å gi liv til det
ennå ufødte teppet. Jeg begynner gjerne ganske naturalistisk,
for så å lete meg frem til de linjene og garnfargene som er
essensen av det jeg har på hjertet.
Garnet
spinner jeg selv for å få frem de spesielle fargevirkningene. At
teppenes overflate får et eget liv gjennom det håndspunnede
garnet, er en ekstra gevinst. Palletten består av ull i klare
primær- og sekundærfarger, hvor det
nesten ikke finnes begrensninger for hvilke
nyanser jeg kan blande meg frem til. Jeg lager fargeflater
med bevegelse,
med overganger like umerkelige som bevegelsen i tiden; - en
merker ikke forandring fra minutt til minutt, kan ikke stadfeste
akkurat når lyset skifter. Slik bruker jeg farger, - forsøker å
lage umerkelige overgangen fra èn farge til en annen.
Dette
er den mest energitappende del av prosessen.
Det
krever all min konsentrasjon å holde dialogen mellom motivet og
meg levende, slik at linjer og farger blir som de er ment å
skulle være.
Etterpå kommer alle timene ved rokken og i veven. Jeg elsker å
veve. Gjenta de samme bevegelsene time etter time, dag etter dag,
år etter år. Kjenne renning og innslagsgarn mot fingertuppene,
se bildet vokse frem. Når jeg vever faller jeg på plass i meg
selv.
Langsomheten
i teknikken betar meg. Jeg liker at ting tar tid. Langsomheten og
de ide-utløsende, innholdsmettede øyeblikkene er på en måte i
nær slekt. Som om øyeblikkets iboende kraft kan måles ut i
meter på meter med garn. Jeg trekker tråden gjennom et
øyeblikkshull, og vever speilbildet av det som finnes på
baksiden av tiden.
Inn
i renningen legges også usynlige tråder av små og store
hendelser i hverdagen, bøkene jeg leser og lytter til. Alt jeg
tenker på. Alt er med.
Med
store arbeider er det uutholdelig spennende å rulle det ferdige
teppet ut av veven. Det kan ha gått måneder siden jeg begynte å
veve, - som oftest sidelengs i forhold til hvordan teppet skal
henge på veggen.
Er
det velskapt og lytefritt…. er det kraftfullt nok til å leve
sitt eget liv…
Jeg
håper det har i seg stemningen fra rommet bak tiden, som i sin
enkelhet rommer en hel verden.
(Anne Stabell
2000)
|